Elektrische Scooter

Heb je een rijbewijs nodig om op een Elektrische Scooter te rijden?

Je hebt ze overal in de straten van je stad gezien en iedereen die er op rijdt, ziet er absoluut opgewonden uit. Dus waarom heb je je eigen opvouwbare elektrische scooter nog niet opgehaald? Misschien maak je je zorgen of e-scooters een rijbewijs nodig hebben, of een gespecialiseerd rijbewijs zoals motorfietsen? Misschien heb je geen rijbewijs. Kun je nog op een elektrische scooter rijden, al dan niet gedeeld?

Zoals bij de meeste van dergelijke vragen, is het antwoord “het hangt ervan af”, maar in veel gevallen is het “ja!” Dit is eigenlijk een van de speciale voordelen van micromobiliteit als vervoermiddel, vooral met betrekking tot steden die op billijke wijze vervoer voor iedereen willen bieden en optimaliseren voor het effectief verplaatsen van mensen door onze wereld, in plaats van auto’s.

Elektrische Scooter

Of je wel of geen rijbewijs nodig hebt, hangt voornamelijk af van waar je op je scooter gaat rijden. Elke staat in de VS en veel landen en regio’s in de wereld hebben hun eigen manier gevonden om de wettelijke parameters voor elektrische scooters te definiëren, een vorm van transport die een paar jaar geleden nog niet als een haalbare optie bestond. Hoewel de wetten op e-scooters in de VS wat meer gestandaardiseerd worden, zijn er nog steeds een aantal verschillen van staat tot staat.

Eerst moeten we definiëren wat we bedoelen met gemotoriseerde elektrische scooter. De term kan een aantal dingen betekenen, van opvouwbare scooters zoals Unagi’s Model One tot tweewielige zittende scooters die meer brommerachtig zijn en krachtigere motoren en grotere batterijen hebben. Voor de toepassing van de Californische wet wordt een “gemotoriseerde scooter” gedefinieerd als “elk tweewielig apparaat met een stuur, een vloerplaat die is ontworpen om op te staan ​​tijdens het rijden en wordt aangedreven door een elektromotor.” Andere kleine gemotoriseerde voertuigen worden geclassificeerd als motorfietsen, bromfietsen of gemotoriseerde fietsen, afhankelijk van hun constructie, gewicht en motorgrootte.

Amerikaanse wetten

Momenteel vereist de wet in de staat Californië dat berijders van elektrische scooters in het bezit zijn van een geldig rijbewijs en dat scooters niet sneller mogen rijden dan 25 mph. Californië heeft de wetten voor elektrische scooters benaderd met een mate van detail die niet te vinden is in de wetgeving van de meeste staten. De vraag of u op andere plaatsen al dan niet een rijbewijs nodig heeft, hangt over het algemeen af ​​van hoe uw staat elektrische scooters classificeert, en dat kan sterk variëren.

Het antwoord is over het algemeen nee, je hebt geen rijbewijs nodig om op een scooter te rijden in de VS.

Veel staten classificeren elektrische scooters met elektrische fietsen, waarvoor geen rijbewijs vereist is. Sommige plaatsen classificeren scooters met bromfietsen en andere straatlegale voertuigen waarvoor een geldig rijbewijs nodig is om te werken. Om hun bases te dekken, vereisen aandelenbedrijven zoals Bird en Lime over het algemeen dat hun rijders ten minste 18 jaar oud zijn en een geldige licentie hebben, maar dit zijn bedrijfsbeleid, geen staats- of federale wetgeving.

In de staat New York mogen elektrische scooters op wegen en fietspaden worden gereden als ze een topsnelheid hebben van niet meer dan 20 mph. Scooters zijn gecategoriseerd als voertuigen van klasse C en rijders hoeven geen rijbewijs te hebben om ze te bedienen. De wet maakt e-scooters een bijzonder handige keuze voor New Yorkers, van wie velen niet rijden en geen reden hebben om een ​​rijbewijs te halen.

Buiten Californië hebben Amerikaanse staten over het algemeen geen rijbewijs nodig om een ​​elektrische scooter te besturen, maar net als bij al dergelijke juridische vragen is het verstandig om de lokale staats- en stadswetten te controleren voordat u een eigen scooter koopt of leaset.

Lees ook Beste Elektrische scooter

Internationale scooterwetten

Elders in de wereld kunnen wetten ook sterk verschillen.

Het VK is nog maar net begonnen met proeven voor elektrische scooters in stadsstraten. Ruiters kunnen deelscooters huren, maar nog niet privé-scooters op de openbare weg rijden. Elektrische scooters worden geclassificeerd als motorvoertuigen en daarom moeten alle rijders een geldig rijbewijs hebben en ouder zijn dan 16 jaar om erop te rijden.

De wetten van Australië verschillen per staat en territorium. In zowel Queensland als Victoria heb je een rijbewijs nodig om op een elektrische scooter te rijden.

De scooterwetten in Japan zijn streng: naast kentekenplaten, verzekeringen en registratie moeten scooterrijders ook een geldig motorrijbewijs hebben.

De Canadese scooterwetten verschillen per provincie, staat en stad. In de meeste provincies kun je zonder rijbewijs op een elektrische scooter rijden, hoewel er een minimumleeftijd van toepassing is, maar op sommige plaatsen is wel een rijbewijs vereist.

Conclusie

De wetten rond het rijden op een elektrische scooter evolueren voortdurend. In ieder geval in de VS (Californië uitgezonderd), het antwoord op de vraag “heb je een rijbewijs nodig om op een elektrische scooter te rijden?” is: “nee, dat doe je niet.” Maar dat antwoord kan afhangen van hoe elke staat en plaats een elektrische scooter definieert, en het kan van de ene wetgevende sessie naar de andere veranderen. Controleer voor de zekerheid altijd uw lokale wetgeving.

Het positieve nieuws voor toekomstige en bestaande Unagi-rijders is dat regelgevende instanties in de eerste 3 jaar van de snelle opkomst van opvouwbare elektrische scooters in de wereld lijken te zijn verschoven naar het reguleren van kleine vormen van micromobiliteit (zoals scooters) dan grotere voertuigen zoals bromfietsen en motorfietsen. Overheden houden ervan hoe ze helpen om rechtvaardige transportdoelen te bereiken (aangezien velen zich geen auto, gas, parkeren en autoverzekering kunnen veroorloven), en hoe ze de CO2-voetafdruk drastisch verminderen met voertuigen die op mensenmaat en elektrisch zijn. En ze zijn gemakkelijker te bedienen en gewoon leuk.

Vergelijkbare berichten