Misverstand over legaliseren Elektrische Scooter (PLEV's)

Misverstand over legaliseren Elektrische Scooter (PLEV’s)

Ze zijn al te vinden in het straatbeeld in het buitenland: de elektrische scooters en alle andere vormen van PLEV’s, een afkorting voor Personal Light Electric Vehicles. Minister Van Nieuwenhuizen beantwoordt Kamervragen over de toelating van PLEV’s in Nederland en dat zorgt voor veel onbegrip. Waarom: legalisatie is nog steeds niet mogelijk. De lobbyende instantie Rij.nl is bijzonder woedend: “De antwoorden zeggen gewoon niet dat je beter kunt fietsen.”

Best gek: loop de Mediamarkt binnen en je kunt er gewoon een kopen: een e-scooter. Er zijn ook tal van andere aanbieders van elektrische scooters en andere vormen van PLEV’s op internet, zoals een eenwieler, een elektrisch skateboard of een ander zelfbalancerend elektrisch voertuig, zoals een Segway Ninebot. Het aanbod is enorm en de verkoop neemt toe. Maar het is nog niet legaal.

Misverstand over legaliseren Elektrische Scooter (PLEV's)

Duizenden eigenaren in Nederland

De brief met antwoorden van Van Nieuwenhuizen geeft weinig hoop voor de duizenden Nederlandse eigenaren van een PLEV, want legaliseren is echt nog niet mogelijk. Nederland loopt daarmee hopeloos achter op andere Europese landen, aldus legaal rij.nl. Volgens de lobbyorganisatie is het echt geen rocket science. Voor een elektrische fiets (e-bike) heeft u geen rijbewijs nodig. Een persoonlijke (familiale) aansprakelijkheidsverzekering is voldoende om ermee op pad te gaan.

Belgische eisen

In België worden PLEV’s gelijkgesteld aan (elektrische) fietsen. Een persoonlijke (familiale) aansprakelijkheidsverzekering is dus voldoende. In Nederland mogen alle fietsen de weg op, of het nu elektrische e-bikes met ondersteuning tot 25 km/u zijn, of gewone fietsen. Gewoon een kwestie van instappen en rijden. Ze hebben remmen, lichten en luchtbanden. Maar dat geldt ook voor een professionele elektrische scooter van een A-merk. En toch zijn ze illegaal. Waar zit het probleem dan?

Het advies

Legaal Rij.nl meldt het volgende: “Het ministerie wordt geadviseerd door de RDW en supporters van de Fietsersbond, die er alles aan doen om de komst van LEV’s op de Nederlandse wegen te blokkeren. Opnieuw blijkt dat er geen toekomstbestendig LEV-raamwerk mogelijk is zonder overleg met gebruikers, producenten en aanbieders. ”

Kijk ook eens naar Beste Elektrische Scooter In Nederland

Irritaties

De irritaties zijn merkbaar. Ook over de voorkeur van Nederland voor het Duitse toelatingsmodel in plaats van het Belgische toelatingsmodel. En dat is best bijzonder, aangezien het Belgische model al in een zeventiental Europese lidstaten wordt toegepast. Toch voelt de Nederlandse overheid zich daar niet goed bij.

Achterstand in Nederland

De achterstand van Nederland op het gebied van PLEV’s ten opzichte van andere landen begint nu ook in de politiek op te vallen. Wybren van Haga van de FVD stelde daarom vragen aan Van Nieuwenhuizen. “Waarom denk je dat Personal light Electric Vehicles (PLEV’s) niet kunnen worden gelijkgesteld met de elektrische fiets?” Was er een van.

Andere manieren van toelating

Op deze vraag antwoordt Van Nieuwenhuizen: “In het nieuwe LEV-kader wordt onderscheid gemaakt tussen lichte elektrische (bak)fietsen en PLEV’s, omdat er bij een PLEV geen sprake is van trapondersteuning. Mede gezien de ervaringen die we hebben met elektrische fietsen in Nederland is er voor gekozen om hiervoor geen toelatingsprocedure op te zetten. Voor PLEV’s bouwen we aan die ervaring. Een andere wijze van toelating is daarom aangewezen, met als doel deze na vijf jaar te evalueren. ”

Toelaten

Hoe kan het dat Nederland zo ver achterloopt als het gaat om PLEV’s ten opzichte van de rest van de wereld? “Verkeersveiligheid in Nederland staat bij mij hoog in het vaandel”, zegt Van Nieuwenhuizen. “Voor de toelating van LEV’s volg ik de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op 16 oktober 2019. Totdat het nieuwe LEV-kader gereed is, kunnen LEV’s worden toegelaten via de Beleidsregel Aanwijzing Bijzondere Bromfietsen. Dat is het kader om te beoordelen of deze voertuigen veilig kunnen rijden. LEV’s die voldoen aan de gestelde eisen mogen in Nederland op de weg worden toegelaten. ”

Speciale bromfietsen

Dat laatste is ook een issue bij legaal Rij.nl. Volgens de minister kunnen LEV’s worden toegelaten via de Beleidsregel Aanwijzing Bijzondere Bromfietsen. LEV’s die voldoen aan de gestelde eisen mogen in Nederland op de weg worden toegelaten. Dit zijn de LEV’s met kenteken en kenteken die via waanzinnige exclusieve RDW-eisen op de weg mogen. Nergens in Europa zien we dit model met deze bijbehorende creaties ontworpen volgens de eisen van de overheid. Gebruik is alleen toegestaan ​​met een rijbewijs of een bromfietsrijbewijs. Ze hebben dezelfde massa, snelheid als een fiets, maar je hoeft er in Nederland niet eens voor verzekerd te zijn. De antwoorden zeggen alleen niet dat je beter kunt gaan fietsen. ”

Een schets in de eerste helft van 2021

Van Nieuwenhuizen: “Zoals in mijn brief van 14 december 2020 aangegeven, wordt de hoofdlijnen in de eerste helft van dit jaar verder uitgewerkt tot een nieuw autorisatiekader voor LEV’s. Voor het zomerreces wordt het uitgewerkte beleidskader naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit beleidskader is wettelijk uitgewerkt in wetswijzigingen. ”

Tot die tijd moeten eigenaren van een LEV geduld hebben. Autorijden is mogelijk, maar officieel niet toegestaan. Er is kans op een boete, al wordt die steeds vaker getolereerd. Ook de Nederlandse overheid is bang voor extra verkeersongevallen, terwijl er meer ongelukken gebeuren op de fiets dan op een LEV.

Cijfers over ongevallen

Het Duitse National Institute for Statistics heeft ongevallenstatistieken gepubliceerd voor de eerste 3 kwartalen van 2020, voornamelijk met deelscooters. Tussen januari en september waren er 1.570 ongevallen waarbij mensen gewond raakten of stierven. In totaal kwamen zeven mensen om het leven. 269 ​​mensen raakten ernstig gewond en 1.096 mensen liepen lichte verwondingen op.

Ter vergelijking: in dezelfde periode registreerden de Duitse autoriteiten 73.293 fietsongevallen, waarvan 351 met dodelijke afloop. Legaal Rij.nl: “In Duitsland mag de e-scooter alleen op de openbare weg als deze is gekeurd en een verzekeringslabel heeft. Alle LEV’s zonder stuur zijn daar nog steeds verboden op de openbare weg. Op zich vreemd, want deze kleine categorie veroorzaakt aantoonbaar minder ongevallen dan e-scootergebruikers. In Europa is het aantal vrijwel nihil. ”

Vergelijkbare berichten